Vânzarea unei afaceri este un moment solicitant, dar și stresant în viața unui antreprenor. La început, este greu să vezi de unde să începi și cui să te adresezi pentru a gestiona corect această etapă. În acest demers poți opta pentru una din două varinte: să vinzi afacerea sau să fuzionezi cu altă companie.

Pentru vânzarea unei afaceri, iată câteva sfaturi pe care le poți urma pentru a aborda calm subiectul:

Pregătirea cu mult timp înainte

Anticiparea face parte din cheia succesului. Trebuie pregătită cesiunea, pentru obținerea celui mai bun preț posibil. Este momentul în care depistezi și corectezi erorile din toate sectoarele de activitate (finanțe, angajați, legislație) pentru a putea negocia cât mai bine. Practic, este un bilanț al afacerii care te ajută să faci un dosar complet de prezentare și să pregătești o argumentare, atât pentru punctele forte, cât și pentru cele slabe ale societății.

Determinarea prețului corect de vânzare

Pot fi 4 metode utilizate:

  • Metoda patrimoniului: se referă la ceea ce deține societatea (activele – materiale, financiare – retrăgând pasivele pentru a determina situația netă a societății);
  • Metoda comparativă: evaluarea afacerii în comparație cu valoarea concurenței (cu ajutorul cifrelor de afaceri);
  • Metoda economică: rentabilitatea care permite evaluarea valorii societății (realizarea cash-flow-ului);
  • Metoda empirică: realizarea unui cash-flow pe ultimii trei ani pentru a evalua perspectivele viitoare.

Alegerea momentului potrivit pentru vanzarea unei afaceri

Pentru a începe o tranzacție, trei perioade sunt considerate a fi oportune:

  • faza de creștere: între 3-5 ani de la crearea afacerii, cu o cifră de afaceri în creștere;
  • faza de transmitere: mai târziu, când afacerea este încă rentabilă și continuă să se dezvolte, însă mai lent decât la început (între 8-12 ani de la creare). Avantajul cumpărătorului este că o poate lua la un preț bun;
  • înaintea unei perioade de declin (întreprinderea încă are rezultate bune dar nu mai este în creștere).

Găsirea unui cumpărător potrivit

O mare greșeală este aceea de a vinde primei persoane interesate. Negociază cu cel puțin doi potențiali cumpărători pentru a obține un preț de vânzare bun.

Dacă ai o întreprindere mică ce s-a dezvoltat  foarte bine, una dintre strategiile pe care le poți aplica ar fi fuzionarea cu o altă companie cu putere egală cu a ta.

Ȋţi  propunem câteva sfaturi pentru ca fuziunea să se desfășoare cu succes:

1. Evaluează circumstanțele financiare ale firmei tale

În acest demers, vei putea afla dacă capitalul este suficient pentru a susține implicațiile unei extinderi.

2. Alege partenerul potrivit pentru tranzacție

Mai întâi stabilește-ți obiectivele pentru a te asigura că acestea se aliniază cu cele ale partenerului. Astfel, vei găsi firma potrivită cu care să fuzionezi şi ale cărei planuri nu sunt prea diferite de ale tale.

Alege o firmă care are o viziune similară cu a ta în ceea ce privește planurile de viitor.

3. Apelează la sfaturile unui profesionist

Pentru ca planurile să aibă succes, cel mai indicat este să apelezi la serviciile unui profesionist. Ȋn acest demers poți apela la serviciile unui consilier de afaceri dar și la un avocat pentru a te asigura că totul întră sub incidența legilor, iar toate obligațiile juridice sunt îndeplinite în mod corect.

4. Repartizarea responsabilităților

Discută toate procedurile, inclusiv cine va fi responsabil de deciziile finale. Fiecare dintre proprietari trebuie să fie informat și notificat cu privire la poziția sa în relația de fuziune. După fuziune, numele firmei ar trebui discutat de ambele părți, deoarece persoana juridică devine una; poate fi un nume nou sau o combinație a numelor ambelor firme. Discută aceste lucruri și stabilește-le din capul locului.

5. Acordul de neconcurenţă

Alege o firmă de fuziune care nu vizează aceeași piață și include asta în termenii contractului. Semnează un contract juridic cu acord de neconcurenţă.

Asigură angajații că tranzacția de vânzare sau fuziune nu le va afecta salariile și viața. Oferă-le o perspectivă asupra modului în care vor fi implementate viitoarele schimbări.

Câteva întrebări de luat în considerare sunt:

  • Care e politica de păstrare a personalului?
  • Cum vor ocupa angajații noile posturi vacante?
  • Dacă salariile lor vor fi afectate sau nu?
  • Ce sarcini și locuri de muncă noi vor fi atribuite angajaților?

Resurse similare:

Oricare ar fi varianta pentru care vei opta, iată 5 greșeli pe care ar fi bine să le eviți pentru a vinde afacerea cu succes:

  • Vânzarea fără a fi pregătit – dacă nu ai timpul necesar pentru a pregăti cesiunea, atunci mai bine să nu te lansezi în vânzarea afacerii;
  • Vânzarea unei afaceri care nu e pregătită pentru a fi vândută – de exemplu, lipsa  acordului tuturor acționarilor cu privire la intenția de a ceda întreprinderea; așadar, identificarearea tuturor problemelor pe care cumpărătorul le-ar putea întâlni și remedierea acestora;
  • Alegerea primului cumpărător care manifestă interes – negocierea are rol primordial în vânzarea unei afaceri, așa că intră în negocieri cu cel puțin 2 sau 3 potențiali cumpărători înainte de a lua o decizie finală;
  • Vânzarea afacerii de unul singur (a avea o echipă servește la anticiparea problemelor și la rezolvarea acestora când apar);
  • Concentrarea doar pe potențiala vânzare a firmei (în acest demers nu trebuie neglijate rezultatele întreprinderii, să renunți în a depune efort în investițiile în firmă cu pretextul că în curând o vei ceda).

Toate resursele din categoria: Afaceri și Economie

Author

Business adviser & entrepreneur

Write A Comment