Cu toții avem obiceiuri nocive. Și, deși un obicei prost, singur, ar putea să nu fie sfârșitul lumii și poate fi adesea trecut cu vederea de către șeful tău, efectul cumulativ al acestor comportamente poate fi costisitor pentru cariera ta.

Mulții dintre angajații români au unele obiceiuri proaste care, pe termen lung, pot deveni iritante sau îi poate costa chiar cariera. Identificăm în acest articol 5 obiceiuri nocive ale românilor la locul de muncă.

1. Întârzierea la serviciu

Tuturor ni se întâmplă să rămânem blocați în trafic sau să fie nevoie să ne întoarcem acasă după obiecte importante. Însă atunci când acest comportament devine un obicei, nu va fi trecut ușor cu vederea.

Întârzierile constante și de bună voie vor duce curând la sancțiuni din partea superiorilor sau cel puțin vor atrage după sine scăderea încrederii și a respectului colegilor tăi față de tine. Indiferent dacă intenționezi sau nu, să ajungi târziu la serviciu reprezintă o lipsă de respect față de conduita socială de la birou, dar și față de colegii care fac efortul sa ajungă la timp”, explică dr. Katherine Brooks.

2. Îndeplinirea sarcinilor cu superficialitate

Atunci când ești plătit pentru orele pe care le petreci la serviciu, și nu pentru rezultatele pe care le aduci, vei tinde să îți îndeplinești sarcinile cu superficialitate.

Cel mai bun motiv să nu faci acest lucru este șansa de promovare pe care o poți rata.

Orice dovadă de profesionalism la locul de muncă poate fi observată și răsplătită pe măsură de către superiori. Muncește atât cât ți se cere și chiar mai mult, și vei avea doar de câștigat.

3. Nemulțumirea

Cu siguranță fiecare dintre noi a avut cel puțin un coleg veșnic îmbufnat și nemulțumit. Tipul acesta de angajat nu numai că nu este dispus să lucreze în plus, dar va fi și primul care va reclama sau va vorbi de rău compania în care lucrează.

Ca și angajator, trebuie să fii atent la acest tip de oameni încă de la interviu. Îți vor crea probleme constant și nu vor aduce valoare afacerii tale, așa cum promit.

Bârfitorii și nemulțumiții rareori ajung departe. Dacă ești angajat, ar trebui să păstrezi o atitudine pozitivă chiar dacă lucrurile arată prost. 

Aceasta este o trăsătură a oamenilor de succes.  Abordează problemele cu încredere știind că pot fi depășite.

4. Nerespectarea ierarhizării și a sarcinilor specifice

Printre obiceiurile nocive la locul de muncă se află și veșnica dispută despre „cine este mai mare?” „cine este cel mai important în companie?”.

Pe lângă ierarhizarea clară și îndatoririle desemnate concret în fișa postului, unii angajați au tendința de a le „dicta” celorlalți angajați responsabilități, fără să le fie cerut în mod expres acest lucru.

Astfel se creează tensiuni între angajați, care pot genera probleme întregii afacerii.

Dacă ești angajat, învață să eviți aceste situații și raportează aceste abuzuri, dacă consideri că depășesc limitele. Ca și angajator, ai responsabilitatea de a verifica constant situația angajaților tăi, să verifici atent la interviul de angajare pe cine iei în echipă și să fii deschis la sesizările personalului.

5. Nimeni nu admite că nu știe cum să facă ceva

Să recunoaștem: unii manageri nu știu să comunice și nu oferă întotdeauna direcții clare cu privire la modul de îndeplinire a sarcinii. Sau poate cred din greșeală că ai deja abilitățile necesare pentru a-ți îndeplini sarcina. 

A avea curajul să spui că nu ești sigur cum să îndeplinești sarcina (sau nu înțelegi) este un semn de forță, nu de slăbiciune. 

La urma urmei, nu te poți aștepta să ai toate răspunsurile tot timpul.  Spune managerului că nu înțelegi. Vei evita greșelile costisitoare și jena.

Resurse similare: 5 sfaturi pentru un interviu de succes într-un job nou

Alte obiceiuri nocive la locul de muncă

Indiferent dacă îți place sau nu, există anumite norme comportamentale în fiecare birou. Iar încălcarea acestora ți-ar putea cauza probleme în carieră. 

Pe lângă cele 5 obiceiuri enumerate mai sus mai putem include: răspândirea bârfelor, acțiuni sexiste, limbaj urât, însușirea meritului pentru munca altor persoane, aroganță, neînvățarea din propriile greșeli, apatie și nevoia constantă de a fi centrul atenției.

Obiceiurile proaste, cum ar fi amânarea, dezorganizarea, pierderea timpului sau întârzierea răspunsului la e-mailuri, îți vor enerva șefii și colegii. 

Nu îți dorești să fii acea persoană care este etichetată ca având obiceiuri de muncă proaste, deoarece vei fi primul care va fi vinovat atunci când un proiect eșuează.

Rick Myers, fondatorul și directorul executiv al Talent Zoo, un site pentru profesioniști în marketing, publicitate și digital, este de acord că obiceiurile proaste pot distruge cariera cuiva – dar el spune că „partea cea mai nefericită este că oamenii își dau seama rar că au aceste obiceiuri. ” „Unul dintre cele mai bune sfaturi pe care să le oferi cuiva care dorește să avanseze într-o companie este să devină mai conștient de sine și să fie sigur că practică obiceiuri care vor fi de valoare pentru respectiva companie”, mai spune el.

Author

Business adviser & entrepreneur

Write A Comment