Întocmirea unui plan de afaceri ar putea fi cel mai important pas în crearea unui business de succes. De fapt, expresia „plan de afaceri” trebuie să fie o parte cheie în vocabularul oricărui antreprenor care se așteaptă ca afacerea sa să aibă succes.

Crearea unui plan de afaceri presupune cuprinderea mai multor elemente esențiale de o manieră clară și structurată, precum: idei și viziuni cu privire la modelul de afacere, proiecții de vânzări, statistici care compară starea actuală a afacerii tale cu cea pe care o proiectezi pentru următorii trei sau cinci ani, calcule de profitabilitate, elementele care disting afacerea ta de concurență, etc.

Dar care sunt elementele cele mai importante care fac ca un plan de afaceri să fie de real impact asupra activităților întreprinse de o companie?

Elementele unui plan de afaceri – cum devine un plan de afaceri util și de impact pentru business-ul tău?

1. Planul de afaceri este viu, evoluează și trăiește cât timp și afacerea ta este în viață

Primul lucru pe care ar trebui să-l ai în vedere este faptul că un plan de afaceri de succes trebuie să facă parte din rutina constantă întreprinsă de fiecare antreprenor. Greșeala pe care o fac mulți antreprenori este să considere planul de afaceri doar ca pe o etapă de început, de lansare a afacerii sale sau de atragere a unui investitor și atât. După care acesta este uitat într-un dosar sau folder din computer-ul personal.

Lucru total greșit, pentru că acesta trebuie să fie prezent în viața unui antreprenor pe tot parcursul derulării afacerii sale. Așa cum afacerea în sine este un organism viu în continuă schimbare, și planul afacerii tale ar trebui să fie la fel. El se adaptează la realitățile economice și la preferințele clienților în mod continuu, așa cum și afacerea în sine ar trebui să o facă.

2. Clar, concis și bine structurat

O structură cât mai clară și mai concisă este unul dintre cele mai importante atribute ale unui plan de afaceri de succes. Fie că vorbim despre o afacere de familie sau o afacere la scară mai mare, obiectivul trebuie să fie descris clar și la obiect. Un semn nu tocmai plăcut pentru un plan de afaceri nereușit ar putea fi faptul că, după citirea mai multor paragrafe, un investitor nu poate găsi ideea principală a afacerii ca fiind clară și poate să nu vadă cum afacerea ta își va atinge obiectivul.

Nevoile firmei trebuie să fie clar descrise în planul de afaceri, iar antreprenorul trebuie să demonstreze o bună cunoaștere a pieței țintă, să înțeleagă nevoile de capital care sunt necesare dezvoltării afacerii, bugetul, fluxul de numerar și, cel mai important, să prevadă cursul afacerii de la punctul de plecare până la cel dorit.

Un adevărat antreprenor nu va dori doar să își extindă clientela, ci și să aibă un plan care să-l ajute să-și îndeplinească toate obiectivele propuse. Iar planul trebuie adaptat constant la toate aceste obiective.

De asemenea, un plan reușit ar trebui să reușească să descrie clar compania, scopul afacerii, modul în care va aduce profit, modul în care produsul sau serviciul va atrage noi clienți și care este suma necesară de bani pentru a demara afacerea.

3. Analiza structurată a pieței

Analiza pieței sau studiul de piață este un element extrem de important al unui plan de afaceri, scopul său principal este de a oferi informații relevante care te vor ajuta să rezolvi problemele de marketing ce vor apărea pe parcurs. Aceasta este o activitate necesară și importantă în faza de pornire: efectuarea unei analize detaliate a pieței este fundamentul oricărei afaceri de succes, deoarece datele pe care le colectezi în această fază vor fi un aspect determinant în procesul decizional.

Studiul trebuie să analizeze nevoile potențialilor clienți, să răspundă la întrebări cu privire la existența și dimensiunea pieței-ținte, să parcurgă analiza SWOT, să analizeze potențialele amenințări, oportunități de afaceri, subliniind astfel valoarea afacerii în contextul de piață dat. Toate aceste informații trebuie să se bazeze însă pe date și surse reale și nu pe ipoteze.

În ciuda faptului că majoritatea antreprenorilor sunt convinși că ideea lor este unică, nu trebuie să cadă pradă acestui gând. Mai degrabă ar trebui să se concentreze asupra studierii pieței și a concurenței din piață. Să răspundă la întrebări precum: care bariere stau în calea exploatării pieței, care sunt concurenții din piață, ce oferă și cum se promovează aceștia, care este cota lor de piață, care sunt punctele lor forte și punctele slabe, ce strategii folosesc, etc.

4. Asigură-ți echipa

Un aspect cheie al unui plan de afaceri este echipa. În primul rând, trebuie să ne asigurăm că venim cu profilul potrivit al echipei operaționale, care va transforma afacerea din idee în practică. Este important ca în planul de afaceri să cuprindem clar elemente precum pregătirea, experiența, abilitățile și așteptările din partea tuturor membrilor echipei. Personalul, în special managerii, trebuie să fie bine pregătiți, capabili să prevadă anumite probleme și să se ocupe de ele rapid și eficient.

Dacă potențialii investitori au citit planul până acum, acest lucru înseamnă că ceva le-a atras atenția. Acesta este momentul în care îi vei da pe spate cu detalii bine stabilite privind echipa operațională și toate detaliile care țin de aceasta.

5. Prognoza clară a fluxului de numerar și a profitului

După luarea în considerare a tuturor acestor aspecte, o întrebare rămâne în mintea investitorului: ce profit va aduce această afacere? Și, mai important, când va începe compania să aducă profit, după câți ani? De aceea, o prognoză pentru următorii trei ani a contului de profit și pierdere, a soldului și a fluxului de numerar sunt extrem de importante.

Pe termen lung, această analiză va prezenta mijloacele prin care veniturile vor putea acoperi investiția inițială. Pentru companiile care tocmai fac primii pași în lumea afacerilor, fluxul de numerar este esențial.

Un plan de afaceri de succes trebuie să fie întotdeauna suficient de flexibil pentru a rezista și a se adapta la noile schimbări. Nu poate fi scris o singură dată, ci mai degrabă îmbunătățit constant. Acest aspect este considerat extrem de important, deoarece piața se schimbă și evoluează continuu.


Resurse similare:

Toate resursele din categoria: Afaceri și Economie

Write A Comment