Home » Imigrare și călătorii » Imigrare pentru non-UE » Dreptul de ședere pentru detașare expiră curând? Soluții pentru prelungire

Dreptul de ședere pentru detașare expiră curând? Soluții pentru prelungire

Vă aflați în situația necesității prelungirii dreptului de ședere pentru detașare în România pentru un cetățean străin (din afara spațiului UE)? Cetățeanul străin este momentan detașat în România, având aviz de muncă și permis de ședere valabile pentru o perioadă limitată de 12 luni? Având în vedere limitarea prin lege a perioadei de detașare a străinilor la cel mult 12 luni într-un interval de 5 ani, nu știți care ar fi cea mai bună soluție pentru prelungirea dreptului de muncă și al șederii în România?

În acest articol explicăm pe scurt soluțiile practice pentru prelungirea dreptului de muncă și al dreptului de ședere în România pentru un cetățean străin (din afara spațiului UE) care a fost detașat în România și căruia îi expiră permisul de ședere românesc în scop de detașare. Vom detalia pe scurt care sunt soluțiile în practică, în ce condiții se poate aplica pentru fiecare. De asemenea, vom explica care sunt diferențele între variantele existente și termenele pentru depunerea solicitărilor, cât și pentru obținerea avizului și a permisului de ședere.

Perioada maximă pentru detașarea unui străin

Ca regulă generală, în conformitate cu legislația română în vigoare (OUG 25/2014) permisul de ședere pentru detașare în România îi permite unui cetățean străin o ședere pe teritoriul României de cel mult 12 luni într-o perioadă de 5 ani consecutivi.

Astfel, pentru ca cetățeanul străin să își poată continua activitatea profesională și șederea în România după data expirării dreptului de ședere în scop de detașare, va fi necesară schimbarea structurii sub care iși desfășoară activitatea. Adică soluția practică este trecerea de la detașare la angajare locală (angajare cu contract individual de muncă de către societatea la care străinul a fost detașat în România).

Soluțiile pentru angajarea locală a străinului

În vederea angajării locale, ca prim pas, societatea din România va trebui să obțină pentru cetățeanul străin un nou aviz de muncă de la Inspectoratul General pentru Imigrări. Spre deosebire de avizul de muncă pentru detașare, noul aviz va fi solicitat pentru scopul angajării locale. După obținerea avizului de muncă, pasul al doilea prevede solicitarea de către cetățeanul străin a eliberării unui nou permis de ședere (pentru angajare locală). Solicitarea pentru permisul de ședere se depune de către cetățeanul străin tot la Inspectoratul General pentru Imigrări.

Pentru situația analizată aici, în practică pot fi două soluții posibile, în funcție de condițiile pe care le poate îndeplini atât angajatorul român, cât și străinul. Mai exact, angajatorul are posibilitatea de a iniția solicitarea a unuia dintre următoarele tipuri de avize de muncă:

1. Aviz de muncă pentru lucrător permanent (obișnuit)

Condiții pentru obținere:

  • salariul lunar minim de încadrare: salariul minim brut pe economie – i.e. 2.230 lei pe lună, la nivelul anului 2020
  • studii minime obligatorii: nu se aplică
  • obligativitate obținere atestat ANOFM privind forța de muncă disponibilă: DA

2. Aviz de muncă pentru lucrător înalt calificat

Condiții pentru obținere:

  • salariul lunar minim de încadrare: două salarii medii brute pe economie – adică: 2 x 5.429 lei = 10.858 lei pe lună, la nivelul anului 2020
  • studii minime obligatorii: studii superioare (universitare) sau postliceale
  • obligativitate obținere atestat ANOFM privind forța de muncă disponibilă: NU

Având în vedere cele de mai sus, avantajele obținerii avizului de muncă pentru lucrător înalt calificat sunt:

  • perioada de obținere a avizului de muncă: cu aproximativ 1 lună mai scurtă decât în cazul avizului pentru lucrător permanent (obișnuit);
  • valabilitatea permisului de ședere: 1 an pentru lucrător obișnuit și 2 ani pentru lucrător înalt calificat – permis tip Carte Albastră).

Termenul pentru prelungirea dreptului de ședere

În vederea prelungirii dreptului de ședere, regula generală în ambele variante este că solicitarea pentru noul permis de ședere trebuie depusă la formațiunea teritorială a Inspectoratului General pentru Imigrări cu 30 de zile înainte de expirarea permisului curent, dar nu mai târziu de ultima zi de valabilitate a documentului.

Dacă termenul de 30 de zile pentru depunerea solicitării nu este îndeplinit, autoritățile pot emite o amendă între 100 – 500 lei, redusă la jumătate dacă este plătită în 15 zile.

Ce se întâmplă dacă permisul expiră prea curând?

Ca excepție de la regula generală, în situația în care până la data de expirare a permisului de ședere curent se înregistrează la autorități dosarul de solicitare a unui aviz de muncă de către societate, atunci dreptul de ședere al cetățeanului străin va fi prelungit pe întreaga durată de procesare a dosarului, plus 5 zile de la data eliberării avizului de muncă.

Astfel, în termenul de 5 zile de la data la care se obține noul aviz de muncă, cetățeanul străin are obligația să depună la Inspectoratul General pentru Imigrări solicitarea pentru eliberarea noului permis de ședere.


Resurse similare:

Toate resursele din categoria: Imigrare și călătorii

Aveți nevoie de asistență în procedurile de imigrare?
Utilizați formularul de contact de mai jos pentru a ne scrie. Cei mai buni consultanți în imigrare vor reveni către dumneavoastră pentru detalii.

Lasă un comentariu