Home » Afaceri și Economie » Cum să identifici și să combați epuizarea antreprenorială

Cum să identifici și să combați epuizarea antreprenorială

Cu toții simțim stres, oboseală, epuizare cu atât mai mult cu cât responsabilitățile cresc. Nu este deloc simplu a fi antreprenor și a face față tuturor provocărilor care vin cu această activitate. Ca antreprenor, sau chiar ca salariat, ai o mulțime de sarcini de rezolvat zilnic. Acest lucru poate deveni copleșitor, mai ales că multe persoane contează pe tine.

Toate aceste emoții sunt firești și naturale, însă trebuie ținute sub control pentru a reduce riscul de a afecta sănătatea. E posibil să nu acorzi atenția cuvenită acestor stări de oboseală mai accentuate, dar ține cont că, anual, un număr mare de antreprenori și salariați se confruntă cu oboseala cronică cunoscută și sub denumirea de burnout (stare de epuizare emoțională, fizică și mentală cauzată de stres excesiv).

Motivele epuizării sunt multiple și diferă la fiecare persoană în parte (pot fi din cauza responsabilităţilor foarte importante, din cauza volumului de muncă). Pentru a știi cum să combați epuizarea antreprenorială e bine să recunoşti câteva semne care o anunță.

Iată câteva situații care reflectă indicii ale unei epuizări:

  • simți epuizare intensă și constantă

Cu toții ne simțim epuizați la un moment dat și este normal atât timp cât există un motiv. Totuși, acest sentiment îl poți resimți permanent și intens; pe lângă acesta, pot apărea și insomnii (acestea sunt un semn al epuizării cronice).

  • semne fizice resimțite la nivelul corpului

Se manifestă prin dureri de cap, nu mai ai același dinamism, aceeași energie fizică. Oricât de mult dormi, te simți mereu obosit (fizic și psihic).

  • consum crescut de excitanți precum cafeaua, alcoolul sau tutunul

Odată cu sentimentul de epuizare, se instalează dorința de a consuma din ce în ce mai multă cafea și fumezi din ce în ce mai des.

  • schimbări ale dispoziției și personalității

Se manifestă printr-o trecere rapidă, nejustificată, de la iritabilitate la tristețe sau furie. Dacă ești o persoană veselă căreia îi place să râdă și deodată ai schimbări de dispoziție, te enervezi din nimic, e un semn important al burnout-ului antreprenorial.

  • lucrezi 24h/24h

Crezi că e normal să lucrezi enorm pentru a răspunde tuturor așteptărilor celor din jur. Dacă petreci mult timp la birou, ajungi seara acasă și continui să lucrezi, în weekend lucrezi și mai mult, sunt semne care ar trebui să te alerteze.

  • ai dificultăți mari de concentrare sau probleme de memorie
  • îți repugnă gândul de a merge la birou

Dacă este o teamă constantă, pe care o resimți în mod consecvent, poate fi un semn al dezvoltării burnout-ului. Cu astfel de situații se confruntă milioane de oameni. Dar cum poți să ții sub control aceste emoții și ce să faci să combați epuizarea?

Ce poți face ca să combați epuizarea

Pentru a face față acestor situații, iți propunem câteva sfaturi să combați epuizarea antreprenorială. Pentru început, ar fi bine să conștientizezi că e ceva cât se poate de real și trebuie tratat cu seriozitate și atenție. Pentru aceasta e important să identifici cauzele epuizării pe baza indiciilor de mai sus.

  • Cea mai bună soluție ar fi să iei o pauză pentru o scurtă vacanță; e o ocazie extraordinară de a te detensiona  dar și pentru a obține o nouă perspectivă (departe de birou vei avea o altă viziune asupra a ceea ce îți creează stres la lucru).
  • Ai grijă de tine pentru a combate eficient epuizarea, astfel te vei deconecta de la viața profesională. Chiar și o oră pentru a relaxa creierul va conta și iți va da mai multă energie.
  • Deconectează-te de la tehnologie. Fiind conectați mereu la tehnologie, creierul nostru este împiedicat să se odihnească cu adevărat. Poți începe aplicând două metode: nu folosi smartphone-ul și tabletele în pat; limitează folosirea lor după ce ai atins un număr de ore stabilit (de exemplu, după cină nu mai folosi niciun dispozitiv de comunicare; asta va ajuta creierul să se odihnească).
  • Fă exerciții fizice pentru a antrena corpul și a fi în formă. În plus, sportul are avantajul de a menține starea de bine a organismului.
  • Găsește o tehnică de relaxare (poate fi yoga, meditație; ambele au la bază metode de respirație pentru a detensiona mușchii și a relaxa).
  • Bucură-te de o viață socială activă. Alătură-te unui grup de întâlnire despre un subiect care te pasionează (grup de pictură, de gătit), unui grup de voluntariat, oferă cursuri de susținere persoanelor care nu au posibilități să plătească.
  • Odihnește-te cât simți că este necesar.
  • Bucură-te de natură. Profită de natură plimbându-te prin pădure sau pe plajă.
  • Evită să te compari cu alții. Există tendința de a fi nemulțumiți cu ceea ce avem și ne comparăm raportându-ne la succesul altora. E important să conștientizezi că fiecare avansează și are propriul său ritm în viață.
  • Organizează-ți viața mai bine. Concentrându-te pe mai multe sarcini în același timp, consumi foarte multă energie. Pentru a crește eficacitatea și a limita oboseala, urmează un plan stabilit pentru rezolvarea sarcinilor zilnice.
  • Introdu în alimentație consumul de fructe bogate în vitamina C, spanacul (bogat în vitamina B9 și magneziu, ajută la redobândirea tonusului), ginsengul (cunoscut pentru proprietățile sale împotriva oboselii și pentru capacitatea sa de a da energie).
  • Rezervă-ți timp pentru lectură. Citește pentru a evada dar și pentru a învăța lucruri noi. Cititul îmbunătățește capacitățile cognitive ale creierului, permițând o deconectare de la problemele cotidiene și astfel ajută să combați epuizarea.
  • Consultă un specialist pentru a pune un diagnostic corect  deoarece pot fi diferite cauze dacă starea de epuizare se instalează brusc, dacă persistă mult timp, dacă nu are legătură cu somnul ci cu o patologie cunoscută, sau dacă e asociată cu lipsa poftei de mâncare, febră, pierderi de greutate.

În concluzie, epuizarea antreprenorială este din ce în ce mai des întâlnită. Dacă ideile prezentate de noi nu sunt suficiente și nu-ți sunt de ajutor, nu ezita să consulți un specialist sau să urmezi o terapie. Faptul de a o recunoaște și de a căuta ajutor este un prim pas spre a o depăși sau vindeca.

Nu te teme și nu fi prea mândru pentru a cere ajutor! Cu cât sunt depistate mai devreme semnele epuizării, cu atât acționezi mai rapid în luarea măsurilor necesare.


Alte resurse:

Toate resursele din categoria: Afaceri și Economie

Lasă un comentariu