Vizibilitatea afacerii tale online încă nu se află la nivelul la care te așteptai și nu știi ce alte îmbunătățiri să mai aplici site-ului tău pentru a-l optimiza din perspectiva SEO? Crezi că ai încercat deja toate metodele posibile din punct de vedere al SEO?

Ei bine, în caz că nu știai, află că optimizarea vitezei de încărcare a site-ului tău reprezintă un element esențial pentru îmbunătățirea prezenței online a acestuia. Mai exact, testele specialiștilor în SEO au arătat în repetate rânduri că viteza de încărcare a unui site impactează în mod direct atât plasarea lui în rezultatele motoarelor de căutare (precum Google, Bing sau Yahoo), cât și rata de conversie a vizitatorilor unui anumit site în clienți.

Așadar, pe scurt putem spune că a ignora optimizarea vitezei de încărcare a site-ului tău ar fi o greșeală care te poate costa pierderea a cel puțin 20% din potențiali clienți.

Te-am convins cu privire la importanța vitezei, dar nu știi cu ce să începi sau care ar fi metoda cea mai bună pentru rezultate optime?

Metodele pot fi diferite, în funcție de mai multe criterii, precum tehnologia din spatele site-ului tău, dar și tipul de afacere în care activezi. Însă primul pas în strategia de optimizare a vitezei unui site este întotdeauna evaluarea.

Cum evaluezi viteza de încărcare a site-ului?

În primul rând, este important să știi care ar trebui să fie viteza medie optimă la care să aduci site-ul, cât și ce instrumente să utilizezi pentru a măsura cât mai precis viteza de încărcare a acestuia.

Specialiștii spun că, în general, site-urile web se încarcă în medie în 7 secunde, dar obiectivul tău ar trebui să fie o viteză egală sau mai mică de 3 secunde. Astfel, vei putea crește indirect numărul vizitatorilor pe site cu cel puțin 20%, iar aceștia vor fi suficient de mulțumiți de modul în care vor putea naviga pe el.

Pentru evaluarea vitezei, există o serie de instrumente online care te ajută să testezi diferite elemente tehnice ce influențează viteza de încărcare a fișierelor site-ului. Însă cele pe care noi ți le recomandăm sunt Google PageSpeed Insights, GTmetrix și Pingdom. Primul este un instrument gratuit oferit de Google, iar celelalte două pot fi utilizate gratuit, însă în anumite limite, de timp sau de număr de funcționalități accesibile.

Îți recomandăm să utilizezi cu încredere (și cu multă răbdare:)) aceste instrumente pentru analiza site-ului sau a oricărei pagini din site pe care dorești să o testezi. Ele îți vor oferi scoruri generale de performanță, detalii tehnice despre fiecare pagină și rapoarte detaliate de viteză. Astfel, cu ajutorul acestor instrumente vei putea să determini unde să-ți concentrezi eforturile în optimizarea vitezei de încărcare a site-ului tău.

Elemente importante ce pot fi optimizate relativ ușor

După ce analizezi cu răbdare și atenție viteza actuală de încărcare a site-ului tău cu instrumentele descrise mai sus, este timpul să treci la treabă pentru optimizarea elementelor principale. Probabil că te întrebi: „Dar cum pot îmbunătății viteza de încărcare a site-ului dacă nu dețin cunoștințe tehnice de programare?” Din fericire, implementarea anumitor elemente privind optimizarea vitezei de încărcare a site-ului este mult mai ușoară decât ar putea părea la prima vedere. Mai ales dacă utilizezi un sistem de administrare a site-urilor (CMS – n. aut.), precum WordPress sau altele bazate pe principii similare.

Iată câteva dintre lucrurile pe care le poți aplica pentru a obține rezultate bune:

1. Alege un serviciu de găzduire web care asigură rapiditate

Acesta poate fi un lucru de la sine înțeles, însă mult prea multe site-uri sunt subminate de selecția unui serviciu de găzduire de o calitate îndoielnică. Mai exact, viteza de încărcare a site-ului poate fi semnificativ afectată de timpul de răspuns al serverului (“time to first byte” sau mai simplu TTFB, în engleză). Dacă acesta este unul bun, atunci și site-ul se va încărca foarte rapid în browser, însă dacă este unul redus, atunci va limita viteza de încărcare a site-ului tău.

Cu cât valoarea acestui indicator este mai mică, înseamnă că timpul de răspuns al serverului este mai rapid. Google recomandă ca un server bun să înregistreze un TTFB mai mic de 300 milisecunde.

Atunci când unui server îi ia mai mult timp pentru a răspunde la solicitările din browserul utilizatorilor, acest lucru poate genera o încetinire semnificativă la încărcarea unei pagini web.

Acest lucru poate duce la frustrarea vizitatorilor și la părăsirea site-ului tău, fără să se mai întoarcă prea curând.

Așadar, dacă în urma testelor efectuate acest indicator este unul foarte mare, poate că a sosit momentul ca site-ul tău să primească un upgrade la serviciul de găzduire actual, care să răspundă nevoilor curente. Sau poate ar trebui chiar să te gândești să schimbi găzduitorul cu unul care să-ți ofere un pachet mai bun. În ziua de astăzi piața este plină de furnizori cu oferte dintre cele mai atractive și de calitate superioară. Spre exemplu, cei de la IONOS au introdus recent un pachet de oferte foarte convenabile pentru România, dedicate mai multor tipuri de site-uri, de la site-uri simple de prezentare, până la site-uri mai complicate de comerț online.

Documentează-te înainte și alege cu grijă tipul de serviciu care să răspundă nevoilor tehnice pentru site-ul tău.

2. Optimizează dimensiunea imaginilor din site

Dacă site-ul tău conține imagini de dimensiuni mari, acestea vor duce întotdeauna la timpi de încărcare mari. În timp ce eliminarea completă a imaginilor poate rezolva rapid această problemă, totuși nu poți face asta, deoarece site-ul tău va deveni unul complet plictisitor. Și nu cred că îți dorești acest lucru.

Pentru a evita acest lucru, ce poți face este să redimensionezi sau să comprimi imaginile utilizate în site. Această metodă este una foarte eficientă, iar noi o utilizăm în mod constant pentru optimizarea imaginilor din site-ul nostru. Încearcă acest lucru și ai să vezi că scorul tău în GTMetrix pe indicatorul ce privește optimizarea imaginilor se va îmbunătății semnificativ.

Un instrument foarte util pe care ți-l putem recomanda pentru comprimarea fotografiilor de dimensiuni mari, fără ca acestea să-și piardă din calitate, este TinyPNG. Aici poți comprima fără niciun cost până în 20 de imagini de tip .jpg sau .png, de maxim 5 MB. Pentru optimizare în plus, există și un abonament Pro.

Dacă site-ul tău este pe platformă WordPress, atunci poți utiliza în plus și plugin-uri din platforma WordPress care sunt destinate optimizării imaginilor din site. Spre exemplu, un astfel de plugin este Imagify. Odată instalat plugin-ul, acesta își va face treaba automat, de fiecare dată când încarci fotografii în site.

3. Utilizează un sistem de rețele de livrare de conținut (content delivery network – CDN)

Te întrebi oare ce este un astfel de sistem și cum te poate ajuta în optimizarea vitezei de încărcare a site-ului tău?

Pe scurt, un astfel de sistem CDN comprimă și depozitează conținutul static al unui site (cum ar fi imagini, videoclipuri, fișiere CSS și multe altele), salvând-ul într-o rețea de servere care se pot afla în mai multe locații din lume. Atunci când un site este accesat de un vizitator, conținutul respectiv va fi încărcat în browser-ul utilizatorului de pe serverul care se află cel mai aproape de el.

Ca exemplu, dacă site-ul tău din România este accesat de utilizatori din China, atunci cu ajutorul unui CDN, conținutul site-ului va fi livrat de pe un server localizat în China. Astfel, orice pagină accesată va fi încărcată cât mai rapid posibil, oferind o experiență plăcută.

Acesta este un aspect foarte important pentru optimizarea unui site, dar adesea trecut cu vederea de către mulți dezvoltatori sau specialiști în web. Dacă acest lucru a fost trecut cu vederea la momentul proiectării site-ului tău, nu este totuși o problemă. Pentru că poți începe să utilizezi oricând un astfel de serviciu.

În piață sunt mai mulți furnizori în zona de CDN, unul dintre cei mai cunoscuți fiind Cloudflare, care oferă și un pachet gratuit. Setarea unui astfel de serviciu pentru site nu durează foarte mult. Este nevoie să implementezi doar câteva setări în spatele site-ului și să modifici serverele DNS.

Cloudflare dispune de acces la 180 de centre de date din întreaga lume, probabil cu cea mai mare rețea CDN din lume.

4. Instalează un plugin de optimizare a memoriei cache

Acesta este un element important pentru a asigura optimizarea vitezei site-ului tău, iar dacă deți un site WordPress este cu atât mai simplu de implementat.

Ce fac pluginurile cache? Ele accelerează timpul de încărcare a site-ului, îmbunătățind SEO și mărind ratele de conversie. Mai exact, un plugin cache generează pagini statice în format HTML ale unui site și le salvează pe server. Un astfel de instrument permite ca aceste fișiere HTML “prefabricate” să fie difuzate atunci când un utilizator accesează un site. Această metodă este mult mai rapidă decât procesarea relativ grea și lentă a scripturilor PHP de fiecare dată când un vizitator intră pe site-ul tău.

Prin urmare, îți recomandăm să iei în considerare instalarea în site a unui plugin care optimizează memoria cache.

Dacă site-ul tău este în format WordPress, instalarea unui astfel de plugin este relativ ușoară. Cele mai cunoscute astfel de plugin-uri pentru WordPress sunt W3 Total Cache, WP Super Cache, Autoptimize sau WP Fastest Cache. Mai sunt și altele pe care le poți încerca, bineînțeles. Îți recomandăm să testezi pe fiecare, pentru a stabili care funcționează cel mai bine cu modelul de site pe care îl ai instalat.

Dacă însă site-ul tău este într-un format diferit, îți recomandăm să apelezi la un programator web care știe să implementeze toate setările necesare pentru atingerea unei viteze optime.

Author

Digital marketing specialist

Write A Comment