Home » Salarizare & Legislația muncii » Cum ne va influența munca de acasă alegerile din viața personală

Cum ne va influența munca de acasă alegerile din viața personală

În 2020, pandemia COVID a răsturnat economia și modul în care suntem nevoiți să lucrăm, dar în ce mod va influența munca de acasă alegerile din viața noastră pe termen lung? Am încercat să ne adaptăm încetul cu încetul, dar ce se va întâmpla pe termen lung?

Până de curând, munca de acasă era o variantă excelentă pentru a-ți răsplăti echipa și doar un beneficiu pe care îl acordai ocazional, în funcție de sarcinile fiecărui angajat. A trecut însă mai bine de un an de când Organizația Mondială a Sănătății a declarat o pandemie la nivel global, sute de milioane de oameni au trăit în izolare, mulți dintre aceștia au făcut trecerea bruscă de la birou la munca de acasă, iar alte milioane și-au pierdut locurile de muncă.

Viitorul pare incert, încă nu știm când, sau dacă, societatea noastră ar putea să revină la modul de viață inițial. În România, circa 18,4% dintre angajaţi au început să lucreze de acasă ca urmare a pandemiei, conform unui raport al Eurofound.

Munca de acasă ar putea fi modelul viitorului. Dar dacă milioane de oameni nu vor mai face naveta zilnic, din acest motiv urmările ar putea fi dramatice în cele mai diverse domenii de activitate care se bazează pe mobilitatea zilnică a oamenilor și munca de la birou. Mulți antreprenori se întreabă cum pot să se asigure că își ajută echipa să depășească această perioadă dificilă și să obțină în continuare rezultate bune.

Până și cele mai organizate și calculate persoane pot avea probleme în contextul pandemiei actuale, din cauza faptului că se confruntă cu o situație neobișnuită și dificil de gestionat, ce le poate influența munca de acasă.

Biroul de acasă devine un spațiu necesar fiecărei gospodării

Totuși, munca de acasă a adus în același timp o mulțime de avantaje pentru fiecare dintre noi. Totul ține de mentalitatea fiecărei persoane și modul în care percepe ceea ce se întâmplă. Pentru unii a fost mai simplu, alții au trebuit să se reinventeze cu totul, plecând de la modalitatea în care își amenajează spațiul casei, până la redecorarea totală a acestuia pentru a-i servi nevoilor activităților zilnice.

Unii s-au retras într-o cameră separată în căutare de liniște și spațiu, alții, neavând alte alegeri la dispoziție, și-au luat în stăpânire un colțișor din cameră pe care l-au botezat drept „biroul de acasă”. Unii și-au modificat programul de lucru, alții au suspinat o vreme după condițiile de lucru de la birou.

Organizarea unui spațiu de lucru eficient acasă nu necesită multă pregătire. Pe de altă parte, este necesar un minim de spațiu pentru a vă putea desfășura și trebuie să te asiguri că ai suficientă lumină pe timp de zi. Uneori fără să ne dăm seama, confortul de la biroul improvizat ne poate influența munca de acasă în mod semnificativ.

Se recomandă să poziționezi monitorul într-un unghi de 90° față de fereastră pentru a evita reflectarea luminii în timp ce îți protejezi ochii. Când lucrezi de acasă, este foarte ușor să ți se distragă atenția. Astfel, este important să minimizezi aceste distrageri cât mai mult posibil. Asta înseamnă că tot ce nu aparține biroului de acasă trebuie să dispară.

Granița dintre viața personală și cea profesională se diluează

Unul din cele mai mari dezavantaje este că linia dintre muncă și viața privată începe să dispară încet. Iar oamenii încep să resimtă acest lucru cu timpul. În primul rând, o bună parte a angajaților care lucrează de acasă sunt izolați în locuințele lor cu membri familiei (inclusiv copii în contextul școlilor online) care, în mod normal, erau la lucru sau la școală, după caz.

Astfel, concentrarea devine o problemă când se ivesc la tot pasul situații familiale care ne vor influența munca de acasă. Copiii au nevoie de atenție, de ajutor cu diverse lucruri, mai ales dacă sunt mici. De asemenea, pregătirea meselor zilnice devine o problemă serioasă pentru unii dintre noi. Suntem nevoiți să ptrecem timp semnificativ cu gătitul acestora, iar procurarea ingredientelor devine și ea o problemă serioasă.

În plus, scade interacțiunea socială, iar la birou oamenii nu mai simt că aparțin unui grup colegial.

Crește productivitatea salariaților?

Unele companii însă se bucură când vine vorba de munca de acasă, deoarece majoritatea angajaților beneficiază de creșterea productivității.

Deplasările în interes de serviciu sunt reduse semnificativ. Mai mult decât atât, întâlnirile online devin o normalitate și încep să-și arate totodată eficiența, deoarece ne economisesc semnificativ timpul. Astfel, întâlnirile fizice în scop de afaceri este posibil să nu mai revină niciodată, iar video-conferințele vor deveni o normalitate. Experții spun că viața la serviciu ni se va schimba pentru totdeauna, iar munca în spații deschise s-ar putea să fie doar o amintire. Este evident că cel puțin pentru perioada viitoare lucrurile trebuie să se schimbe.

Dacă doriți să împiedicați problemele personale si alte lucruri ce vă pot distrage de la task-urile zilnice în a vă influența munca de acasă, vă recomandăm aici câteva idei utile:

  • Păstrează legătura cu colegii și prietenii – Se constată o mare nevoie de socializare. Aproape jumătate dintre salariați duc lipsa socializării directe și a schimbului de idei, impresii, sugestii cu colegii de birou. În speranța revenirii la realitatea de dinainte de pandemie, „colectivul de muncă” și calitatea socio-umană a acestuia rămâne un factor psihic important în proiecția mentală a jobului ideal;
  • Temperatura este un factor care poate afecta nu numai nivelul de confort într-o clădire, ci și productivitatea angajaţilor. În clădirile de birouri, lucrul în condiții optime ne permite să ne îndeplinim sarcinile mai bine. Temperatura din încăperea în care lucrăm ne poate influența munca de acasă mai mult decât un simplu zgomot, deoarece crește nivelul de inconfortabilitate;
  • Stabilește câteva limite de bază cu prietenii și familia – Unii oameni se simt mai confortabil dacă se confruntă cu problemele și tragediile lor. Alții se simt mai bine dacă se întorc la muncă cât mai curând posibil, pentru a se concentra și pe altceva decât pe grijile personale. Este important să știi în ce situație te simți cel mai confortabil. Dacă alegi să îți continui cât se poate de normal munca, va trebui să stabilești limite cu familia și prietenii care vor încerca să rămână în permanență în contact cu tine. Vor trebui să înțeleagă că locul tău de muncă este un spațiu în care îți dorești să te distanțezi de piedicile din viața personală și ai nevoie să te gândești la munca ta;
  • Hobby și sport – Deși unii pot profita de lucrul de acasă pentru a face mai mult sport, altii pot observa că au intrat într-o rutină în care se ridică de la calculator doar pentru a merge la baie, mănâncă nesănătos și lucrează într-un program prelungit. Deși primul lucru la care te gândești este că lucrul de acasă presupune libertate, aceasta libertate este cu adevărat valorificată dacă este urmată o rutină sănătoasă. Pe lângă sarcinile de la birou, practicarea unui sport sau al unui hobby este esențială.

Așadar, principalul avantaj al muncii de acasă este flexibilitatea, oamenii îşi pot ajusta programul de lucru în funcție de propriile lor nevoi, responsabilităţi și circumstanţe personale, iar o astfel de personalizare poate spori satisfacţia resimţită faţă de sarcinile zilnice primite de la locul de muncă.


Resurse similare:
Alte resurse:

Toate resursele din categoria: Salarizare și Legislația muncii

Lasă un comentariu