Home » Ce este un sediu permanent și care sunt elementele ce îl pot genera?

Ce este un sediu permanent și care sunt elementele ce îl pot genera?

În acest articol explicăm ce este un sediu permanent, cum pot autoritățile fiscale ale unui stat să determine existența unui sediu permanent pentru o societate care desfășoară activități economice în acel stat fără să se înregistreze formal, și care sunt consecințele în practică.

Ce este un sediu permanent?

Ca principiu, orice activitate desfășurată de o societate comercială având rezidența într-un stat care are ca rezultat obținerea de venituri pe teritoriul unui alt stat poate fi considerată de către autoritățile fiscale din cel de-al doilea stat ca reprezentând un sediu permanent al acelei societăți. Mai exact, o prezență fizică a acelei societăți, generatoare de venituri impozabile în acel stat.

Ca urmare a evaluării existenței unui sediu permanent, autoritățile fiscale din statul respectiv pot considera că anumite venituri ale societății respective sunt realizate din activități desfășurate pe teritoriul acelui stat. Astfel, pentru veniturile respective, autoritățile pot calcula impozit pe profit de plată în acel stat. În majoritatea țărilor, pentru a recunoaște prezența unui sediu permanent – sau o prezență impozabilă – societatea generatoare de venituri va avea obligația să fie înregistrată în mod formal cu autoritățile din statul respectiv – sub forma unei sucursale, a unei reprezentanțe sau filiale.

Regulile pentru determinarea existenței unui sediu permanent

În oricare jurisdicție, regulile pentru determinarea existenței unui sediu permanent sunt stabilite prin legislația fiscală locală, coroborată însă cu prevederile convențiilor pentru evitarea dublei impuneri semnate de țara respectivă cu alte state. Determinarea existenței unui sediu permanent a fost și este ceva interpretabil de multe ori, însă de-a lungul timpului, în practică au fost stabilite reguli acceptate de majoritatea statelor dezvoltate.

Astfel, în general sunt puse în aplicare anumite „teste” de către autoritățile fiscale pentru a stabili dacă activitățile desfășurate de o societate sau organizație străină generează obligația stabilirii unui sediu permanent pe teritoriul țării respective. În timp ce aceste teste variază în funcție de legislația fiscală a fiecărei țări, următorele sunt exemple de situații care dau naștere unui sediu permanent:

  • O organizație străină desfășoară activități în cadrul unei baze fixe stabilite pe teritoriul unei țări. Baza fixă poate fi reprezentată nu numai de un birou formal, ci și de munca desfășurată de acasă de către un angajat;
  • Angajați ai unei societăți sau organizații străine care își desfășoară activitățile pe teritoriul unui stat și sunt remunerați pentru vânzarea serviciilor sau a produselor acelei societăți în statul respectiv – e.g. primesc comisioane sau bonusuri în legătură cu această activitate;
  • Titlul sau descrierea job-ului unui salariat al unui angajator străin indică faptul că acesta își desfășoară activități legate de generarea de venituri sau vânzări pe teritoriul țării respective pentru o perioadă îndelungată;
  • O societate sau organizație străină vinde servicii sau produse clienților din statul respectiv, iar contractele cu clienții locali sunt negociate de un angajat local sau de un agent dependent care desfășoară activitatea în acel stat; chiar dacă angajatul sau agentul dependent nu deține autoritatea de a încheia contracte în numele organizației, dacă acesta este implicat în mod substanțial în negocierea condițiilor contractuale, autoritățile pot considera că dă naștere unui sediu permanent.

Exemple concrete care pot genera o prezență impozabilă pe teritoriul unui alt stat

Poate vă întrebați și care sunt situațiile concrete în cazul organizației dumneavoastră care pot genera un sediu permanent pe teritoriul unui alt stat? Iată câteva exemple de situații care ar putea declanșa obligația de a vă înregistra un sediu permanent pe teritoriul altui stat:

  • Organizația dumneavoastră trimite un tehnician în altă țară pentru a efectua servicii de instalare și întreținere de software pentru un client, pe o perioadă lungă de timp. Într-un astfel de caz autoritățile locale pot considera că serviciile tehnice pe care le furnizați pe teritoriul țării respective constituie un sediu permanent, deoarece veniturile încasate sunt direct atribuite servicilor prestate;
  • Emiteți lunar fluturași de salariu unui salariat al dumneavoastră care își desfășoară activități într-un alt stat, iar denumirea postului pe care este încadrat salariatul respectiv conține unul dintre termenii: „vânzări”, „vânzare”, „agent”, „reprezentant”, etc.; astfel, autoritățile din statul respectiv pot concluziona că aveți obligația înregistrării unui sediu permanent;
  • Angajați un manager care gestionează relațiile cu clienții dintr-o anumită țară, presupunând că o astfel de poziție nu poate fi legată în mod direct de generarea de venituri impozabile și, prin urmare, nu poate genera o prezență impozabilă. Cu toate acestea, autoritățile fiscale din acel stat pot considera aceste tipuri de activități care au ca scop „crearea sau întreținerea relațiilor” contribuie în mod direct la generarea veniturilor.

Pe de altă parte, activitățile care nu dau naștere unui sediu permanent pe teritoriul altui stat sunt în general cele de natură pregătitoare sau auxiliară. Cu alte cuvinte, sunt acele activități care nu formează o parte esențială a activității economice în ansamblu desfășurate de acea societate.

Ca regulă general aplicabilă, în practică este responsabilitatea contribuabilului să demonstreze că activitățile desfășurate într-un anumit stat sunt de natură pregătitoare sau auxiliară și, prin urmare, nu declanșează existența unui sediu permanent.

Regulile fiscale cu privire la ce este un sediu permanent și ce aspecte concrete pot da naștere unor venituri imozabile pe teritoriul unui anumit stat sunt în continuă schimbare. Prin urmare, recomandăm verificarea acestor reguli cu un consultant fiscal din statul în care doriți să vă extindeți activitățile.

Florin Stoicescu

Consultant fiscal și juridic


Aveți nevoie de asistența unui consultant fiscal cu experiență?

Nimic mai simplu. Utilizați formularul de contact de mai jos pentru a ne descrie asistența dorită. Cei mai buni consultanți fiscali vor reveni către dumneavoastră pentru a stabili următorii pași.
Alte resurse:

Lasă un comentariu